KTO NAPADŁ MUCHĘ WALERIĘ

Warsztaty edukacyjno-naukowe

Główne założenia projektu to wparcie i rozwój myślenia dywrgencyjnego dającego podstawy do budowania motywacji wewnętrznej oraz zainteresowań nie tylko dziedzinami potocznie nazwanymi kreatywnymi (plastyka, muzyka, taniec) ale też dziedzinami nauk ścisłych. Myślenie logiczne i twórcze można i należy trenować! Trudno samodzielnie wyciągać wnioski podczas wypełniania testów albo uruchamiać wyobraźnię podczas odwzorowywania instrukcji.
Bez stymulowania ciekawości, możliwości znajdowania różnych rozwiązań oraz akceptacji popełniania błędów nie może być mowy o utrwaleniu otwartego myślenia, samodzielnego wnioskowania, oraz korzystania z drugiego rodzaju myślenia konwergencyjnego, dedukcji, rozwijania ciekawości świata w różnych jego przejawach także (a może nawet przede wszystkim) w naukach ścisłych.

„Kreatywność to postawa, która umożliwia z jednej strony odnalezienie nowych aspektów w tym co bliskie, z drugiej zaś stawanie w obliczu tego, co nowe i obce oraz za pomocą istniejącej już wiedzy przetworzenie go w nowe przeżycie”
(Landau).

Twórczość i zaciekawienie dają podwaliny do postępu intelektualnego, budują ciekawość świata i prawdziwe zainteresowanie nauką.

Z naszych obserwacji wynika, że już w szkole podstawowej w klasach starszych, swoboda myślenia, chęć samodzielnego dochodzenia do rozwiązania oraz fantazjowania dramatycznie się obniża. Dzieci wraz z osiąganiem kolejnych etapów edukacji „kostnieją” umysłowo oczekując, że rozwiązanie zadania jest trudne i potrzeba jest do tego bardzo specjalistyczna wiedza. Nie korzystają ze swojej wiedzy, umiejętności i wyobraźni. Dopiero w czasie trwania warsztatów gdy widzą, że ważne jest ich myślenie i jak sami nazywają „kombinowanie” zaczynają chętniej wchodzić w zadania z zakresu nauk ścisłych, bez lęku związanym z negatywną oceną lub popełnieniem błędu. Dowiedziono również, iż rywalizacja hamuje twórczość dzieci, ponieważ budzi poczucie zagrożenia, tłumiąc przy tym działania o charakterze eksploracyjnym, blokuje poszukiwania, eksperymentowanie, próbowanie. W praktyczny realizacjach podejście to sprowadza się do wdrażania uczniów w „wyścig szczurów”.

W czasie naszych zajęć nie ma prac najlepszych i najgorszych. W każdej wspólnej pracy jest „coś”- potencjał, zaangażowanie czy próba zmierzenia się z wyzwaniem. Podkreślić właśnie należy dużą potrzebę rozwijania umiejętności współpracy w grupie. W czasie naszych projektów ( co poparte jest również danymi przytaczanych przez specjalistów psychologii i socjologii) zauważyliśmy, że jednym z problemów jest indywidualizacja w działaniu, brak chęci do podejmowania dialogu i negocjacji, brak kompetencji komunikacyjnych. Nasze zajęcia wspierają takie formy pracy, które angażują całą grupę, by osiągnąć cel. Przyniesie to dodatkowe korzyści takie jak satysfakcję z rozwiązania zagadki, dumę z pracy zespołu oraz docenienie wkładu każdego z uczestników.

FANTAZYJNA INŻYNIERIA

Warsztaty konstrukcyjne przeprowadzone podczas warszawskiej akcji 'Lato w mieście'.

warsztat edukacyjny - lato w miescie warsztat edukacyjny - lato w miescie warsztat edukacyjny - lato w miescie warsztat edukacyjny - lato w miescie warsztat edukacyjny - lato w miescie warsztat edukacyjny - lato w miescie warsztat edukacyjny - lato w miescie warsztat edukacyjny - lato w miescie

Myślenie kreatywne to nie tylko tworzenie prac plastycznych czy pisarskich. To przede wszystkim zdolność posługiwania się wyobraźnią do tworzenia rzeczy nowych lub transformacji rzeczy już istniejących.

Zajęcia kładą nacisk na umiejętność odnajdywania skrytego potencjału w rzeczach z naszego bliskiego otoczenia. Przekształcamy je i reinterpretujemy oddając w ten sposób charakter i jakość materiałów, z których budowane są makiety oraz rekwizyty.

Fantazyjna Inżynieria to warsztaty budowlano-konstrukcyjne z tworzenia scenograficzno-architektonicznych makiet. Zajęcia mają na celu rozbudzenie kreatywności, pobudzenie myślenia twórczego, trening umiejętności technicznych oraz pogłębienie wiedzy na temat tworzenia profesjonalnych makiet (w tym informacji na temat powstawania scenografii).
Dzieci nie są oceniane za "ładność" czy zgodność z instrukcją wykonanej konstrukcji. Na warsztatach wspólnie omawiany pomysły: ich zastosowanie, ich oryginalność oraz ich wpływ na ludzi, zwierząta i środowisko.

PRZED SIĘ WZIĄĆ

Warsztaty z zakresu doradztwa zawodowego, podstaw przedsiębiorczości i marketingu.

Warsztaty dają możliwość określenia własnych kluczowych umiejętności oraz sprawdzenia ich w praktyce.

W maju 2014 w projekcie wzięły udział dwie szkoły: Gimnazjum nr 70 przy ul. Fontany 1 oraz LO im. Kazimierza Wielkiego

PO CO KOMU WIEDZIEĆ, CZY PINGWINOM MARZNĄ STOPY?

Warsztaty edukacyjne z zakresu nauk ścisłych

Ćwiczymy kreatywność i poszerzamy wiedzę z zakresu nauk ścisłych, zawodów z nimi związanych oraz wprawiamy w rolę ekologów, hydrobiologów, gleboznawców, diagnostów i dietetyków. Gwarantujemy przekazanie przydatnej wiedzy na temat ciekawych zawodów oraz nauki niezbędnej do ich wykonywania. Uczestnicy mają szansę odkryć swoje zawodowe powołania!



We wrześniu 2013 warsztaty odbyły się w trzech szkołach z terenu Warszawy w tym z Ursynowa i Bielan. Od maja do grudnia 2014 "Pingwiny" odwiedziły trzy szkoły podstawowe: nr 263 im. I. Sendlerowej, nr 148 im. H. Kołłątaja, nr 260 im. J. Matejki.

CZTERY ŻYWIOŁY JACKA SPARROWA

Projekt wpierający warszawski program „Lato w Mieście” ma na celu rozbudzenie wśród dzieci zainteresowania naukami ścisłymi. Podczas warsztatów naukowych z wątkiem bajkowego śledztwa, dzieci stają się równocześnie piratami, naukowcami i detektywami. Mają okazję ćwiczyć logiczne myślenie, kreatywność i budować wiarę w własne możliwości i kompetencje.

WIEM-JEM-ROSNĘ

2012

Warszataty edukacyjne z zakresu podstaw żywienia i higieny żywności.

Od najmłodszych lat kształtujemy swoje przyzwyczajenia żywieniowe. Niestety obecnie w związku z łatwą dostępnością do mało wartościowych a bardzo kalorycznych produktów dzieci najwcześniej padają ofiarą bardzo szkodliwego przyzwyczajenia. Spożywają bardzo dużo cukrów i węglowodanów prostych oraz ogromna dawkę tłuszczy.

warsztat edukacyjny - żywienie, higiena żywności warsztat edukacyjny - żywienie, higiena żywności warsztat edukacyjny - żywienie, higiena żywności warsztat edukacyjny - żywienie, higiena żywności warsztat edukacyjny - żywienie, higiena żywności warsztat edukacyjny - żywienie, higiena żywności

Celem naszych zajęć jest więc przedstawienie dzieciom podstaw tego, co nas odżywia naprawdę, a co tylko powoduje, że nasz żołądek jest pełny. Chcemy również, pobudzić u dzieci ciekawość składu tego, co spożywamy, rozróżnienia tego, co jest naturalne, a co pozyskiwane w procesie przemysłowej produkcji. Uczymy jak wybierać wartościowe i bardzo smaczne produkty.

Dzięki naszym warsztatom, w których dzieci własnoręcznie przygotowują soki i ciasto chlebowe, podstawy wiedzy o zdrowym żywieniu zostaną w ich świadomości na dłużej.
Projekt przeprowadzany w Szkołach Podstawowych na terenie Ursynowa i Mokotowa.

STOP PRZEMOCY

Treningi umiejętności interpersonalnych, mające na celu zwiększenie zdolności i gotowości uczniów do radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych bez uciekania się do agresji.

Projekt skierowany jest do szerokiego grona gimnazjalistów, zarówno do tych, którzy są zagrożeni agresją ze strony innych – by potrafili na nią bezpiecznie reagować, by nie bali się prosić o pomoc i by ich samoocena nie obniżała się z powodu odczuwanej agresji/ niechęci ze strony rówieśników, jak i do tych, którzy sami przejawiają zachowania agresywne, by zdali sobie sprawę z tego, jakie skutki przynosi ich zachowanie oraz jaką mają alternatywę, a także do tych, którzy są lub potencjalnie mogą być świadkami aktów agresji, by wiedzieli jak się zachować w takiej sytuacji.

Celem projektu jest przeciwdziałanie przemocy wśród dzieci i młodzieży poprzez: Naukę sposobów rozwiązywania konfliktów bez przemocy Promowanie tych sposobów rozwiązywania konfliktów, które nie wymagają użycia przemocy fizycznej lub psychologicznej. Pokazywanie gimnazjalistom jak wyrażać swoje emocje w sposób bezpieczny dla siebie i innych oraz jak radzić sobie z agresywnymi zachowaniami ze strony innych uczniów. Umożliwienie uczniom spojrzenia na kolegów z innej perspektywy, by, jeśli ktoś z nich sam zachowuje się agresywnie uświadomił sobie, jaką krzywdę wyrządza innym i zastanowił się nad zmianą swojego zachowania

Tematyka treningów: Jak wyrażać swoje emocje w sposób bezpieczny dla siebie i innych. Jak osiągnąć kompromis bez przemocy, negocjacje rówieśnicze. Jak radzić sobie z agresją własną i innych. Jak reagować, gdy jesteśmy świadkami przemocy/ agresji, mediacje rówieśnicze. Ja w grupie-jaki wpływ grupa ma na mnie, jaki wpływ na grupę mam ja. Jakie role w grupie mogę pełnić

Treningi odbywały się od września do grudnia 2010r. w klasach gimnazjalnych. Jeden trening trwał cztery godziny lekcyjne. Treningi miały formę warsztatową, interaktywną. Uczniowie brali udział w ciekawych ćwiczeniach i symulacjach. Podczas treningu mieli możliwość wymiany doświadczeń, przećwiczenia trudnych sytuacji, wspólnego opracowywania rozwiązań, a także zapoznania się z wiedzą dostępną na ten temat, przekazywaną przez prowadzących.

BĄDŹ W FORMIE

Warszawska gra strategiczno-wyczynowa dla gimnazjalistów 2006-2010

Warszawska Gra Strategiczno - Wyczynowa dla Gimnazjalistów „Bądź w formie” jest propozycją skierowaną do wszystkich gimnazjów z terenu Warszawy, które zostaną podzielone na trzy grupy. W każdej grupie znajdzie się 6 dzielnic.

Cele projektu:
Promowanie różnorodnych form służących rozwojowi i zdrowiu fizycznemu; Aktywizacja warszawskich gimnazjalistów do podjęcia samodzielnych działań w sferze rozwoju fizycznego; Kształtowanie w gimnazjalistach kompetencji grupowych; kształtowanie postawy uczciwego współzawodnictwa.

Opis zadania: Warszawska Gra Strategiczno - Wyczynowa dla Gimnazjalistów „Bądź w formie” jest propozycją skierowaną do wszystkich gimnazjów z terenu Warszawy, które zostaną podzielone na trzy grupy. W każdej grupie znajdzie się 6 dzielnic. Projekt obejmie trzy etapy: etap eliminacji - przeprowadzanych w szkołach przez nauczycieli wychowania fizycznego; etap grupowy - gra wyczynowa dla każdej grupy sześciu dzielnic; etap finałowy - gra dla zespołów, które zwyciężyły w grupach.

Cele szczegółowe: Umożliwienie młodzieży gimnazjalnej bezpłatnego udziału w rozwijających formach aktywności fizycznej i sportowej; Zachęcenie gimnazjalistów do udziału w grze na etapie eliminacji; Zaangażowanie dyrekcji szkół oraz nauczycieli w motywowaniu uczniów do udziału w grze; Wypromowanie gry we wszystkich warszawskich gimnazjach; Możliwość współzawodnictwa zespołów reprezentujących gimnazja; Wyłonienie zwycięzców gry. Wszystkie cele udało się zrealizować z sukcesem.

W naszej opinii proponowany projekt jest atrakcyjną formą realizacji powyższych celów, gdyż odpowiada na potrzeby rozwojowe wieku gimnazjalnego: poszukiwanie pól aktywności; otwartość na to co nowe; potrzeba bycia dobrym w konkretnej dziedzinie aktywności i potrzeba rywalizacji i podejmowania wyzwań; potrzeba ruchu, który w okresie dojrzewania pozytywnie wpływa na zdrowy rozwój organizmu. Fundacja „Perspektywa” współpracuje ze specjalistami. Pracują z nami osoby zajmujące się różnymi dziedzinami (sporty wodne, gry zespołowe, kajakarstwo, jazda konna, wspinaczka, pływanie, łucznictwo, itp.). Są to fachowcy z doświadczeniem w pracy z młodzieżą. Gra jest jedyną taką formą rozgrywek międzyszkolnych. Więcej o grze

MOKOTOWSKI KLUB ŁUCZNICZY 'STRZAŁA'

Program realizowany we współpracy z Hufcem ZHP Warszawa- Mokotów. W ramach projektu, organizowane są treningi łucznicze dla uczniów szkół podstawowych oraz gimnazjęów dzielnicy Mokotów.
Zapraszamuy na stronę projektu: www.strzala.info

PROFILAKTYKA PRÓCHNICY DLA PRZEDSZKOLAKÓW

2006 - 2010

Cele projektu:
Podniesienie świadomości potrzeby właściwej higieny jamy ustnej, prawidłowego odżywiania i konieczności profilaktycznych wizyt u lekarzy dentystów.
Uświadomienie potrzeby dbania o właściwą higienę jamy ustnej; dzieci, ich rodziców i wychowawców.

Grupa docelowa programu:
Dzieci w wieku 3 – 6 lat uczęszczające do przedszkoli z terenu Ursynowa, ich rodzice i opiekunowie, personel placówek przedszkolnych.
Bezpośredni adresaci to 18 przedszkoli z terenu Ursynowa. Co roku w programie bierze udział ok. 2000 dzieci z Ursynowa.

Opis prowadzonych działań:
Przeprowadzenie na terenie przedszkoli pogadanek z dziećmi na tematy:
-Właściwe odżywianie-co lubią nasze ząbki, a czego nie.
-Jak myć zęby- nie tylko pasta i szczotka.
-Wizyta u dentysty- to nie takie straszne. Pogadanki prowadzone są przez higienistkę. Pogadanki dla jednej grupy dzieci odbywają się dwukrotnie. Podczas drugiej pogadanki higienistka przypomina wiedzę i sprawdza, czy dzieci pamiętają, jak należy dbać o higienę jamy ustnej.
Broszury informacyjne poruszające tematy: higieny jamy ustnej, diety, pierwszej wizyty u dentysty i urazów zębów u dzieci. Broszura będzie tak skonstruowana, aby była atrakcyjna dla dzieci (część rysunkowa do kolorowania), oraz interesująca dla rodziców i opiekunów.
Plakaty dydaktyczne przedstawiające poruszane tematy, dostosowane do wieku dzieci. Plakaty będą na co dzień przypominały o odpowiednich zachowaniach.
Kolorowanki dla dzieci. Bohaterem kolorowanek jest smok, który uczy dzieci jak odpowiednio dbać o zęby.

CLUBGIM

CLUBGIM.pl - Portal Aktywnych Gimnazjalistów

2007

Opis działań:
W lipcu 2007 został przygotowany i zaakceptowany projekt portalu, a w sierpniu wykonany i sprawdzony przed publikacją w Internecie. W sierpniu zostały zamówione i wykonane materiały promocyjne (plakaty i ulotki), które w pierwszych dniach września zostały rozwiezione do gimnazjów. W pierwszych dniach września portal został uruchomiony. W okresie wrzesień-grudzień zasoby informacyjne portalu były stale aktualizowane. W tym okresie powstało 130 publikacji (artykułów, informacji i notatek). W listopadzie zostało uruchomione forum w portalu. Redakcja portalu zorganizowała 24 edycje konkursów. Działanie portalu było na bieżąco usprawniane technicznie. Redakcja wprowadzała też nowe pomysły działów tematycznych. Zaangażowanie gimnazjalistów wyrażało się w pisaniu artykułów, komentowaniu publikowanych wiadomości, aktywności na forum oraz udziale w konkursach.

Cele projektu:
-Aktywizacja gimnazjalistów do działań pro-rozwojowych.
-Promowanie różnorodnych form sportowych oraz wiedzy o zdrowym stylu życia w serwisie „Sport”.
-Popularyzowanie wydarzeń i inicjatyw miejskich w serwisie „Aktualności” oraz „Cooltura”.
-Aktywizowanie gimnazjalistów do rozwoju i prezentowania zainteresowań poprzez liczne konkursy.
-Podejmowanie tematów związanych z problemami okresu dorastania w serwisie „Pogadajmy”.

Zgodnie z zakładanymi celami, gimnazjaliści zapisani do portalu CLUBGIM.pl bardzo chętnie brali udział w proponowanych konkursach, w tworzeniu forum oraz treści poszczególnych serwisów.